Thursday, December 3, 2009

Kisah Kehidupan

Ini kisah dari ibu teman aku.

Makcik Tia pulang ke kampung seorang diri kerana ada urusan keluarga dengan menaiki bus. Waktu hari biasa, kebanyakkan warga indonesia yang sama-sama menuju ke utara. Kebetulan Makcik Tia duduk bersebelahan dengan seorang pelajar wanita yang mahu pulang bercuti ke kampung. Apa yang Makcik terperasan seorang warga indonesia yang lelaki duduk selang satu bangku di tempat yang bertentang, asyik memerhati wanita yang disebelah makcik Tia ( yang bernama Suraya), menurut makcik Tia, Suraya seorang wanita yang cantik. Sekali pandang punyai persenaliti yang menarik.

Lelaki itu kelihatan seperti resah,makcik Tia dah prejudis pada lelaki itu, mungkin Suraya tidak perasan, kerana asyik membaca sebuah novel dan sesekali membalas msg yang di terima. Menurut makcik Tia memang memenatkan menaiki bus dari Shah Alam ke utara tanah air, teresa terlalu lama. Bus berhenti di satu lokasi untuk berehat sekejap, tetepi bukan di hentian, di satu lokasi yang ada hanya satu restauran disitu, tempatnya agak terpencil.

Tiba-tiba lelaki itu datang mengadap Suraya,Suraya seperti terpingga-pingga. Lelaki itu mananyakan pada Suraya lama lagi ke nak sampai kat Ipoh, dan Ipoh kat mana, banyak perkara remeh temeh yang ditanya pada Suraya. Tapi sempat makcik Tia
mencelah pada lelaki itu, ya ada apa yang boleh saya tolong sambil memandang lelaki itu. Lelaki tu menjawab saya tanya dia ( Suraya ). Namum Suraya cuma sempat cakap tidak tahu. Makcik Tia cuma menyuruh lelaki itu bertanyakan pada driver sahaja. Lantas makcik Tia mengajak Suraya turun dari bus untuk makan.

Kebetulan makcik Tia dan Suraya menuju ke lokasi yang sama. Ini bukan apa hanya sebagai peringatan pada sesiapa sahaja samada orang awam atau pelajar, berhati-hati samada orang yang kita kenali, lebih-lebih lagi orang yang tidak kita kenali. Kehilangan pelajar yang pulang ke kampung ada terjadi dan ada juga yang dibawa lari ke negara luar seperti Indonesia melalui jalan laut secara haram.

Dan baru-baru ini kisah seorang pelakon bernama Bella, di bawa ke Lombok (kalau tak silap) oleh kekasihnya daripada hidup senang di negara sendiri, derita hidup di negara orang. Aku pun tak dapat nak buat andaian samada terpukau atau secara sukarela.

Ini pernah terjadi pada seorang yang pernah aku kenali (Ain) telah jatuh cinta dengan seorang lelaki dari Lombok dan akhirnya mengikut ke Lombok melalui jalan laut di Johor, menurut Ain terlalu sukar perjalanan, dengan muatan penumpang yang banyak dan di beri makan nasi dan ikan yang hanya direbus. Ain menjadi perhatian lelaki-lelaki disitu dan ada yang cuba mencabul, namun teman lelakinya mengawal dengan baik.

Apabila sampai di lokasi memang Ain terperanjat melihat keadaan sekitaran yang penuh dengan hutan-hutan dan punyai bukit bukau, namun Ain menaiki motor yang telah sedia menunggu. Ain ditempatkan yang kononnya dirumah nenek lelaki itu. Menurut Ain tiada kemudahan asas di situ, penduduk di situ hanya bertani.Rumah nenek itu hanya sebuah pondok yang agak usang, tapi ada juga rumah batu yang berhampiran, yang dibuat dari rezeki hasil bekerja di Malaysia. Memang malang nasib Ain yang sebenarnya lelaki itu telah pun beristeri yang punyai anak satu. Seperti disambar petir bagi Ain. Menurut Ain dia hampir gila dan sakit selama sebulan disana, namun nenek lelaki itulah yang membela Ain kerana cucunya telah mempermainkan Ain. Menurut Ain, beberapa kali dia dibawa menemui dukun. Akhinya Ain pulih, rasa kasih pada pemuda itu telah berkurangan dan dapat menerima hakikatnya. Pada mulanya pemuda itu mahu menjadikan Ain isteri kedua, tapi isteri beliau mengugut akan membunuh anak mereka dan membunuh diri.

Akhirnya Ain setelah hampir dua bulan di sana selamat pulang ke tahan air, dengan bantuan nenek dan orang-orang kampung yang simpati dengan nasib Ain dengan menaiki flight.

p/s harap maaf kiranya ada warga disini yang berkecil hati dengan paparan ini,
terutama warga indonesia yang berada disini, sekadar berkongsi cerita dari apa
yang diperolehi. Kebetulan kisah Bella telah pun dipaparkan kelmarin di TV3.

No comments:

Post a Comment

Pearly Shell